A BKK-nál aztán nem telt esemény nélkül a szeptember eleje, alig pár nappal a hányattatott sorsú bringakölcsönző szolgáltatás, a BuBi elindulása után megérkezett a Futár, a budapesti tömegközlekedés nevű össznépi sportot űzők új játékszere. A rendszernek egyébként semmi köze a futárszolgáltatásokhoz (a név a Forgalomirányítási és UtasTÁjékoztatási Rendszer szavak frappáns rövidítése), de annyi mindenesetre biztos, hogy a futásnak, illetve a gyors helyzetfelismerésnek eztán is lesz helye ebben az összetett sportágban.


Hová-hová, kishajó?

A Futár tulajdonképpen egy olyan, számítógépen és okostelefonokon is elérhető Budapest-térkép, mely nem elég, hogy a járatok útvonalát közli, és képes nekünk ez alapján tervezni is, csak éppen azt kell megadni, hogy melyik legyen az A-pont és melyik a B. Ezt ugyanis eddig minden magára valamit is adó elektronikus menetrend álmából felkeltve tudja, illetve a Google térképszolgáltatása is réges-rég tervez tömegközlekedéssel.

Csakhogy van valami, amit egyedül a BBK tud biztosan (kis túlzással), a többiek nem: hogy hol van a hetes busz, meg a nyolcvanötös troli ebben a pillanatban. A Futár legnagyobb dobása pont az, hogy a járműveken található nyomkövetők helyzetét képes megjeleníteni a térképen, majdnem valós időben. A BKK szerint a buszok, trolik és villamosok (sőt, a hajók is, a metrók viszont nem) félpercenként küldik el a központnak, hogy merre járnak, ami mondjuk pont elég ahhoz, hogy az ember éppen lekéssen egy járatot, de ha a menetrend borul, legalább látjuk, hol torlódott fel egymás után három körúti villamos.

A Futár a számítógép böngészőjén keresztül a futar.bkk.hu weboldalon érhető el, de hamarosan lesz külön okostelefonos alkalmazás is erre a célra. És akkor semmi sem menti meg a BKK-t attól, hogy kipróbáljuk élesben is!