Múlt hétvégén bárki ingyen utazhatott Budapesten az Uber közösségi személyszállítási rendszerében, 3000 forint értékig. Ez annyira kiverte a biztosítékot a fővárosi taxisoknál, hogy csütörtök estére tüntetést szerveztek az akció ellen. De tényleg van okuk tartani tőle? És ettől a versenytől vajon számottevően jobb lesz az utazni vágyóknak?

Nos, amennyi most látszik, az alapján nem valószínű, hogy nagyon felforgatná a jelenlegi helyzetet az új fuvarozási szolgáltatások megjelenése. De ki tudja, mit hoz a jövő, és pláne mit hoznak az új szabályozások.

Kezdjük azzal, mi is ez a közösségi személyszállítás! Azt jelenti, hogy magánemberek szabadidejükben sofőrködnek, és a saját autójukban fuvaroznak olyan embereket, akik a városon belül A pontból B pontba akarnak eljutni. A keresletet és a kínálatot pedig egy mobilos alkalmazás köti össze, mint például az amerikai központtal működő Uber vagy a Hamburgból elindult WunderCar.

Alapesetben viszonylag könnyen utazhatsz vele, letöltöd az az okostelefonodra az appot, regisztrálsz, és már rendelheted is a fuvart. Jó esetben az app azt jelzi vissza, hogy felvették a rendelésed, és mutatja a térképen, ahogy közeledik feléd a sofőr. Ha odaért, beülsz, és már mehettek is, a vezetőt GPS-en irányítja az alkalmazás az általad megadott címre. Érkezéskor PayPal-on keresztül tudsz fizetni, a sofőr pedig az ő díját heti vagy havi elszámolásban kapja meg. Az Ubernél fix tarifa van, a WunderCarnál borravalót lehet adni. De ingyen ebéd itt sincs, aki nem ad borravalót, annak nincs következő fuvar sem. Az autós teljesítményét ezután értékelheted is az alkalmazásban - ugyanúgy, ahogy ő is pontozhat téged az alapján, te hogyan viselkedtél utasként.

Ez így elsőre elég jól hangzik, de hozzá kell tenni, hogy ez sokszor csak papíron működik így. Ott kezdődik a dolog, hogy egyelőre elég kevés autó van. Még jóval kevesebb sofőr csatlakozott a közösségi személyszállítási rendszerekhez itthon, mint ahányan szeretnék igénybe venni a szolgáltatást. Épp ezért saját tapasztalatról nem is tudok beszámolni, mert csak odáig jutottam el néhányszor, hogy megpróbáljak fuvart rendelni, majd némi várakozás, toporgás és újra próbálkozás után csalódottan inkább taxi után néztem.

Pár ismerősöm azonban kitartóbb volt, az ő tapasztalataik pedig teljesen vegyesek. Van olyan haverom, aki elég sokat utazik a nagyvilágban, és nagyon megszerette a számos nagyvárosban már jól működő rendszereket, és alig várta, hogy itthon is elinduljon a szolgáltatás. És van olyan ismerősöm, akire a rosszul működő GPS miatt két sarokkal odébb várt az autó, és csak telefonos segítséggel lelték meg egymást. Egy harmadik barátomnak pedig azért nem vált be az Uber, mert nem tudtak számlát adni. Ugyanis ez a fajta fuvarozás nem legális itthon, legalábbis egyelőre.

A kezdeti gyermekbetegségek mellett azért megvannak a maga előnyei is a közösségi fuvarozásnak. A legnagyobb pozitívum természetesen az ár: ilyen szolgáltatással körülbelül feleannyiért utazhatsz, mint taxival. A másik hasznos dolog az értékelési rendszer. A rossz felhasználókat egy idő után kizárják, legyen szó akár autósról, akár utasról. (Természetesen tudom, hogy a taxisokat is ellenőrzik időről időre, ráadásul múlt szeptember óta a korábbinál is szigorúbb szabályozásoknak kell megfelelniük. Ennek ellenére - saját tapasztalatok és baráti körben hallottak alapján - még mindig nem sikerült teljesen kiszűrni a hiénákat, illetve az őrült módjára vezetőket sem.) Az autósok pedig viszonylag egyszerűen tehetnek szert némi plusz jövedelemre, hiszen bárki csatlakozhat, aki elmúlt 21 éves, és van jogosítványa meg egy jó állapotú, rendesen biztosított autója. A végén pedig arról se feledkezzünk el, hogy ez egy új szolgáltatás, amit sokan "menőnek" találnak. Van az a réteg, akinek ez is komoly vonzerő.

Ráadásul pont a napokban röppent fel az a hír, hogy már készül a törvényrendelet a hazai közösségi személyszállítás szabályozására. Amíg nem tudni, pontosan mi lesz ebben, nehéz megsaccolni, mit hoz a jövő, mennyire lehet sikeres ilyesmi itthon.

Az biztos, hogy a taxisok világszerte tartanak tőle, komoly tiltakozásokat szerveznek. Akad olyan hely, ahol sikerrel is jártak, például Brüsszelben és Frankfurtban betiltották az ilyen rendszerek működését. Részemről kíváncsian várom, nálunk mi lesz.